موقع الاعلامية مني الشاذلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولإمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  0d344d436cf006

إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمد مصطفي مصطفي

النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 45
الدولــة الدولــة : إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 01/03/2011

إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  Empty
مُساهمةموضوع: إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها    إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 7:04 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
نداء هام وعاجل جدا للسيدة الفاضلة مني الشاذلي لتوصيل رأيي ال اللجنة المكلفة بتعديلات الدستور
أبدأ كلامي بأنه يمكن للإنتخابات أن يتم تزويرها على الرغم من الاشراف القضائي الكامل عليها كما حدث في انتخابات عام 2005 والتي كانت تحت الاشراف القضائي الكامل ، حيث أنني من أحد شهود العيان في واقعة تزوير فاضحة رأيتها بعيني ولمستها فعليا قام بها مستشار اللجنة العامة المكلف بالانتخابات في واقعة تزوير سهلة وبسيطة جدا ولا يمكن تعقبها وهي كالتالي :-
أنا مش عارف هقدر أوصل المعلومة ازاي حيث أن الكلام بالنسبة لي أسهل من الحكاية باختصار شديد ان التصويت وعدد الأصوات الي كان موجود في الصناديق كانت صح مليون في المائة فمكنش فيها تزوير
الي بيحصل بقا أن القاضي كان عايز ينجح ناس معينين فيعمل إيه
الصناديق بتتفرز زي الكتاب مبيقول وكل قاضي على كل صندوق بيعمل المحضر بتاعه سليم ويسلمه على المنصة للقاضي في أرقام كل صندوق فقط ويسلم ورق الفرز لناس تانيين تبع مديرية الأمن وبيكون قد تم تشميعه فلا يمكن الرجوع له تاني إلي بقرار محكمة
فالقاضي أصلا ده قاضي ميعرفش حاجة في الأمور المحاسبية فبتكون المحكمة منتدبه بعض من محاسبينها لمساعده القاضي
فبعد كل صندوق ميسلم الورق على المنصة يتم تفريغ الورق المسلم في كشف كبير يضم أرقام كل صندوق وعدد الأصوات الصحيحة والباطلة فيه والمفروض يتجمع في كشف نهائي فبيحصل كالأتي فمثلا
لو قلنا أن س أخد عدد أصوات 35400 صوت وص واخد 3000 صوت فقط
فبيقوم الموظف من المحكمة لو قلنا أنه موظف مرتشي شايل صفر اليمين من س وحطه على ص فيصبح س 3540 صوت وص 30000 صوت وبالتالي فبيرجح كفة مرشح عن مرشح والمستشار في الأخر يهمه أن إجمالي الاصوات المجمعة تكةن صحيحة وده حصل فعلاً أمامي بس مش من الموظف من المستشار
فلو قلنا أن المستشار كويس مش هيزور ، فدائماً بيحصل أن مظفي المحكمة بيغيروا في الأرقام مقابل مبالغ مالية وده حصل كتيييير جدا جدا وبمجرد مابيتعمل المحضر النهائي قبل اعلان النتيجة لو اتقدم مليون طعن محدش هيراجع ورق الفرز تاني لأنه بيكون اتحط في مكان كبير فيه كل الاستمارات على مستوي المحافظة فابالتالي استحالة مراجعته تاني .
فانا بقول ان لو في أي جهه أو أفراد عايزين يزورم الانتخابات فابالطريقة دي تكون سهلة جدا وده إلي أنا خايف منه الفترة الجاية كده كفاية
وعشان كده أنا عاملة دراسة أنا شايف انها كويسة جدا عشان نقفل الباب علي أي حد يحاول يزور الانتخابات
بس مش هعرف أكتبها لازم أتكلم فيها
أرجو من الأستاذة مني أن تسمح لي بالأتصال بيها عشان أنا مش قادر أتواصل معاها من خلال التليفون عشان الضغط الكتير عليها
أرجو منها الاتصال بي لتوصيل صوتي للجنة المكلفة بتعديل الدستور قبل الاستفتاء
محمد مصطفي مصطفي 0117997996
Mahmoud.Abdalkarim
كاتب مميز
كاتب مميز

النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 39
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 31/10/2010

إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  Empty
مُساهمةموضوع: رد: إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها    إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 8:45 pm

يحدث بالفعل ، ولكن أعتقد أنه ليس السواد الأعظم ولن يكون مستقبلاً هكذا آمل

وأنتظر رد حضرتك لكيفية تلافى ذلك ، وخلى بال حضرتك إنه لو فيه إرادة حقيقية

لإنتاج إنتخابات نزيهة ومعبرة عن رأى الناس فعلاً ، سوف يتم القضاء على كل الثغور

المعلومة للكل والتى ليست بسر ولن نعدم وسيلة للقضاء عليها ، وأعتقد ان الإرادة متوفرة

ويا مسهل
emanghanem

النوع النوع : انثى
العمر العمر : 45
الدولــة الدولــة : إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 19/01/2011

مُساهمةموضوع: رد: إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها    إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها  I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 11:38 pm

يوجد فكرة شاهدتها منذ يومين فى صباح الخير يا مصر من أثنين من شباب مصر هو الأستفادة من الكمبيوتر و الأنترنت فى التصويت حيث يتم تصويت على الكمبيوتر و التصويت فى الصندوق و مطابقتهم و يمكن من خلالها التصويت فى أى مكان فى الجمهورية

إمكانية تزوير الانتخابات برغم التعديلات الدستورية والاشراف القضائي الكامل عليها
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» بالفيديو الكامل ..حضور الاعلامية مني الشاذلي الجلسة الثانية من منتدي الاعلام العربي
» لماذا يتفق الاخوان والحزب الوطني على التعديلات الدستورية
» حيثيات رفضي للتعديلات الدستورية - يحيى جاد
» إقتراح لمنع حدوث أى تزوير فى الإنتخابات
» أكبر دليل على تزوير الإنتخابات الرئاسية