موقع الاعلامية مني الشاذلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالسعادة ...القريب  البعيد 0d344d436cf006

السعادة ...القريب البعيد

بنت العرب
صفيه
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
صفيه

صفيه

النوع النوع : انثى
العمر العمر : 47
الدولــة الدولــة : السعادة ...القريب  البعيد 3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 25/07/2011

السعادة ...القريب  البعيد Empty
مُساهمةموضوع: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 29, 2011 9:45 pm

الجميع يبحث عنها ونفني اعمارنا في سبيل الحصول عليها

قد نصل واحيانآ بل وغالبآ لانصل
الحقيقة نحن نحجم السعادة في امنية او عمل او هدف او شخص
ونغمض اعيننا عمدآ عن جبال وكنوز من السعادة من حولنا
ارواحنا خلقها الله بســـيطة جدآ يسعدها اشياء كثيرة
قد تكون كلمة طيبة ، تأمل ، ضحكة طفل ، صوت العصافير ، دعاء خاشع ، خرير ماء ، همسه ، مساعدة محتاج

ولكنها تحولت الى طيف غير مرئي بسبب سرعة الحياة وسباق الاماني الزائف
يجب ايقاف زحف الماديات الرهيب بالقوة لحماية قناعاتنا البسيطة
ولاتفوت فرص الاستمتاع بما حولك من اجل امنية لا نملك Guarantee انها ستسعدنا
بنت العرب
عضو مميز
عضو مميز
بنت العرب

النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 56
الدولــة الدولــة : السعادة ...القريب  البعيد Jb13075526931
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 09/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 29, 2011 10:34 pm

كلام حضرتك من ذهب ^_^

ممكن تكوني كاتبة عظيم او دكتورة في علم النفس { عندي احساس كبيييييرالسعادة ...القريب  البعيد Y

شكراًَ لحضرتك ّ وان شاء الله مبسوطين وفي سعادة ومفيش حاجة تقدر تزعلنا

صفيه

صفيه

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالخميس سبتمبر 29, 2011 10:59 pm

اشكرك بنت العرب

يارب دايمآ مبسوطة

عاجبني ايمانك وشعاع الامل الواضح في كلامك

طول مافي ناس زيك ....... اكيد قريبآ ستمطر فرح وخير وسعادة

تحياتي
عادل صموئيل
كاتب مميز
كاتب مميز

العمر العمر : 74
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 28/07/2010

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالجمعة سبتمبر 30, 2011 5:05 pm

الأخت العزيزة صفية

كلماتك بتفتح مجال ان الانسان بيخرج اللى جواه , وبتشغل خيال الفنان انه يفكر

انا النهاردة كتبت كلام كتير اوىفى كذا مكان وكنت خلاص حاقفل الجهاز واخرج لكن نوعية المواضيع اللى بتختاريها بتفتح مجال ان الواحد كلامه ما يخلصش ودى متهة للأعضاء اللى بتستفيد من الكلام

عن السعادة والرضا

انا رجعت لزمان اوى , يعنى فترة الخمسينات , كانت الحياة بطيئة هادئة , ماكانش فيه التكنولوجيا الحديثة , ماكانش فيه تليفزيون , يعنى المتعة هى الراديو ومحطتتين محليتين فقط , يعنى الاستقبال عن بعد مش موجود , ماكنش فيه تليفون غير عند علية القوم , وعشان تكلمى اسكندرية مثلا محتاج تنزلى السننترال وتنتظرى 3 ساعات عشان تيجى المكالمة , لأن كانت الخطوط محدودة .... مكانش فيه تكييف ومش اى حد عنده سيارة , بس وبدون كل ده كنا اسعد من دلوقتى 100 مرة , يعنى كانت الشقة ايجارها جنيه ونصف فى منطقة شبرا وتصل ل خمسة جنيهات فى الزمالك ومصر الجديدة , اى واحد عايز يسكن يدفع جنيه ونصف وياخد المفتاح , كان اللى بيتخرج من الجامعة بيبقى حاجة كبيرة اوى , كان اللى عايز يتجوز بيتجوز فى سنة , يعنى ممكن 200 جنيه يتجوز واحدة جامعية من عائلة محترمة , دى بتخلى الشباب سعيد يعنى ياكر ويتعب بعدين يتخرج ويشتغل ويتجوز , النهارده الشاب فى الجامعة ممكن يصرف اد ايه فلوس طائلة , مش ضامن يشتغل , ولواشتغل تكالبيف الزواج مش اقل من 100 الف جنيه , ولو ابوه ما دفعهمش مش ممكن حايتجوز ,,,, يعنى مستقبل مظلم او قدامه حارة سد
الحياة زمان كانت بسيطة وممكن بالقناعةتمشى , لكن الظروف هى االلى بتقلل السعادة , لكن السعادة ايضا شىء داخلى محتاج القناعة
والكلام كتير مع اطيب تحياتى
marwa magdy
عضو مميز
عضو مميز
marwa magdy

العمر العمر : 28
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 01/03/2011

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 06, 2011 5:21 pm

كلام من ذهب ولؤلؤ ومرجان كمان
والله انا بحمد ربنا اني دخلت الموقع دا لاني استفدت منه كتير من حضرتك ومن استاذ عادل
اللي دايما بيدينا نصايح عمرنا ما هنلاقيها في حياتنا بسهولة وعمره ما بخل علينا باي حاجة خالص
ربنا يديلو الصحة يارب ويدي حضرتك
وشكرا علي الكلام الجميل اللي حضرتك كتابه دا happ
محمود فرج
عضو نشيط
عضو نشيط

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 16/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 2:34 pm

الأخت صفية ... أسعد الله أوقاتك بكل الخير و الحب و السعادة ... لقد حلقت بنا في عالم من الخيال و الرومانسية الجميلة و التي نحن نتوق إليها كي نبتعد ولو قليلاً عن دوي الطلقات و رؤية دماء أبناءنا و إخواننا و أصدقائنا ...

نحن في أمس الحاجة لكي نسرح بخيالنا بعيداً في عالم جميل مليئ بالخضرة و الماء و الزهور و الورود و الوجوه الحسنة النقية البريئة وجوه الأطفال الملائكية ... أليس هذا هو الجمال الذي يذهب عنا الحزن.

اسمحي لي موضوعك ذكرني حينما كنت طالب بالكلية كنت أناقش أصدقائي لماذا الأشجار المزروعة في شوارعنا أشجار للزينة فقط ؟ و لماذا لا تكون أشجار مثمرة كالتفاح و البرتقال و الليمون و المانجو ... ألخ. فكانوا يسخرون مني وأحد أصدقائي وهو الآن دكتور مهندس قال لي سوف أقول لكلينتون (وقتها كان رئيس أمريكا) كي يرسل لك الأشجار. و البعض قال سوف يأكلها الماره ... و كان الرد و لماذا نحن نزرعها أليس من أجل أن يستفيد منها الناس و يسعدوا بها... أتمنى أن أستطيع يوماً تنفيذ هذا العمل فسوف يشعرني بسعادة غامرة.
تقبلي تحياتي ... فقد أدخلتي السعادة على قلوبنا.
صفيه

صفيه

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 12, 2011 1:11 am

الاستاذ محمود فرج

واسعد الله اوقاتك بكل خير

اخي هذا الكلام ليس خيال بل في متناول ايدينا جميعآ

فقط نحتاج وقفة حقيقية مع نفسنا ومع الدنيا ونبحث شوية في ارواحنا المرهقة عن القناعة ونخرجها ونعيد

تشغيلها

لأن الدنيا في السنوات الاخيرة اصبحت بجد مخيفة من كل ناحية

ويجب ان تبادر في تحقيق ماتتمناه وحتى لو كان بسيط كزراعة هذه الاشجار

واخيرآ .......

دعواتي الصادقة من كل قلبي
ان يحمي المصريين من الفتن

دنيا من غير مصر ماتسواش
ahmedmesr
عضو نشيط
عضو نشيط

العمر العمر : 60
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 19/04/2011

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 12, 2011 12:14 pm

أنا بحب صوت العصافير
محمود فرج
عضو نشيط
عضو نشيط

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 16/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: السعادة ...القريب البعيد   السعادة ...القريب  البعيد I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 18, 2011 7:06 am

الأخت الكريمة الأستاذة صفية...بالفعل إنها القناعة المفقودة لدينا القناعة أراها أحد أهم أسباب السعادة.
متعنا الله و إياكم بالقناعة و السعادة.
تحياتي

السعادة ...القريب البعيد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» والله أنا السعادة مش سيعانى !!!
» ذكريات عبرت افق خيالي في هذا الموقع أعوام كثيرة من الحب و السعادة ...