موقع الاعلامية مني الشاذلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ 0d344d436cf006

الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟

d.m.d
magdy
تيوليب
أية
sarah
آيات السيد
Eng.SHADY
نونة
استغفر الله
thedentistmod
14 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
thedentistmod

النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 35
الدولــة الدولــة : الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ 3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 30/01/2008

الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالجمعة فبراير 08, 2008 11:59 pm

سؤال هام يتبادر الى ذهنى كل يوم اثنين و انا اشاهد العاشرة هو هل الفقرة الطبية هامة او لماذا فقرة طبية بالذات يعنى طب ما يبقى فى فقرة دينية و فقرة عائلية و ....
لا اعتقد ان هناك ضرورة ماسة لهذه الفقرة و ارجو ان اسمع ارائكم
http://www.thedoctormod.reallifelog.com
استغفر الله

النوع النوع : انثى
العمر العمر : 38
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 20/06/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 12:04 am

.

عدل سابقا من قبل استغفر الله في السبت يونيو 28, 2008 8:00 am عدل 1 مرات
http://www.amrkhaled.net
thedentistmod

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 12:10 am

معاكى حق
نونة
عضو مميز
عضو مميز
نونة

العمر العمر : 46
الدولــة الدولــة : العراااااااااااااااااااااااق
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 01/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 12:35 am

بالظبط زي ماقالت جنة
انا كمان بشوفوا ساعات وانا مظطرة ياريت يغيروا الاسمه خالد ده
عشان تبقى الفقرة افضل
http://www.amrkhaled.net
thedentistmod

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 12:50 am

نا اعتراضى مش على خالد منتصر لكن على الفقرة اصلاً سواء قدمها هو او حتى منى الشاذلى
بس هو كل اللى داخل مش طايقه ليه كده؟
Eng.SHADY
مشرف مميز 2008
مشرف مميز 2008
Eng.SHADY

العمر العمر : 33
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 27/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 1:12 am

الفقره الطبيه ليها مواعدها المحدده ومشاهدينها بينتظروها "انا مش منهم"
https://monaelshazly.ahlamontada.net/index.htm
آيات السيد
مؤسس وإدارة الموقع
مؤسس وإدارة الموقع
آيات السيد

العمر العمر : 30
الدولــة الدولــة : الشعب يحكم والظالم يحاكم
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 16/06/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 1:28 am

هي الفقرة الطبية مفيدة جدا..والحقيقة مواضعها حلوة..الاعتراض علي خالد منتصر

مش الفقرة الطبية.....
http://elsandrala-elshazly.the-talk.net
sarah
مشرف مميز لعام 2008
مشرف مميز لعام 2008
sarah

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 9:59 am

شوفوا انا هارض بالترتيب لية مايبقاش فية فقرة دينية لانة باختصار في كذا برنامج ديني علي القناة ومش محتاجين نقول اسمائهم لانهم معروفين لينا كلنلا دة في البداية اتنين لان مني قالت قبل كدة انة ليس برنامج ديني و ما ينفعش يكون برنامج يغلب علية الطابع السياسي يبقي فية فقرة دينية تبقي مش راكبة دي مع بعضها
لية الفقرة الطبية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لان الناس يا جماعة محتاجاها في ناس كتير غلابة ومش لاقيين يروحوا للدكتور و بيلاقوا الفقرة دي و لبيستافادوا ومحدش يقةولي غلبان ازاي وهو عندة دش لان دلوقتي الدش مابقاش الحاجة الهاي وبقي في اختراع اسمة الوصلة وبتحل المشكلة يبقي خلاص (مانعملش زي الحكومة اللي تقولك طالما عندة دش يبقي مستريح ماديا ومش محتاج الدعم )
بلاش الغلابة في ناس يا جماعة بتبقي مش عارفة انها مريضة او تعبانة ولما بتشوف المرض دة بتحس انها لازم تروح عند دكتور لان عندها اعراض مرض محتاج يتعالج ومحتاج انها تروح لدكتور يعني بيخلي ناس كتير تفوق بدل ما كانت نايمة دة غير ان في ناس كتير بتكلمة في التليفون وبتسالة وبتستفيد ببلاش وكمان الناس خاصة كبار السن بيحبوا يكون عندهم معلومات وثقافة طبية لانهم بيكومنوا اكثر عرضة للامراض فموضوع ان الفقرة دي في ناس كتير رفضاها انا اعتقد ان دة علي مستوي شريحة الشباب اللي زينا اللي بيشوفوا البرنامج لكن لو عملنا استفتاء للناس كبار السن اللي بيشوفوة هنلاقي العكس وان الفقرة دي مهمة جدا بالنسبة ليهم خاصة ان مفيش برنامج طبي في القناة غير هو الفقرة الطبية دي بتاعت خالد منتصر
انا مثلا مش بشوف فقرتة دي تقريبا خالص وبسترخمة واستغلثة مع اني احقاقا للحق شوفت الاسبوعين اللي قبل اللي فاتوا فقرة النوم والشعر لانها شدتني اوي لكن بردو هو دمة تقيل بس بقي علي الصعيد الاخر مامي لازم تشوفة كل اتنين ودي حاجة في غاية الاهمية بالنسبة ليها وتاتة كمان لازم تشوفة اوي و بتحب فقرتة اوي وبتستفيد كمان اوي دة غير انة لما بيستضيغف دكاترة بيستضيف دكاترة كبار و شاطرين فدة بيبقي بمثابة دليل للنلاس تروح فين عند انهي دكتور بدل ما يسالوا مين اشطر دكتور او يروحوا لدكتور خايب مش فاهم حاجة
الخلاصة ان انا مش بحبة بس مش معني كدة اني اصادر حق االكبار اللي محتاجين فقرة زي دي لان صحتهم ضعيفة بسبب اني انا مش محتاجة اشوف خالد منتصر عشان الحمد اللة ربنا واهبني نعمة الصحة ومش محتاجة لة لكن غيري محتاج
وميرسي للموضوع
أية
مشرف مميز 2008
مشرف مميز 2008
أية

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 25/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 11:21 am

thedentistmod كتب:
نا اعتراضى مش على خالد منتصر لكن على الفقرة اصلاً سواء قدمها هو او حتى منى الشاذلى
انا عن نفسى مش بحبة من ساعة الهوجة بتاعت الاعشاب جاب ناس دكاترة كبار اوى خارج مصر وهزقهم وكان جايب معاه دكتور اد ولادهم وفضلو يتريقوا عليهم من ساعتها مش بحترمة وبمنع اى حد يتفرج عليه عندنا
https://monaelshazly.ahlamontada.net/profile.forum
أية
مشرف مميز 2008
مشرف مميز 2008
أية

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 25/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 11:22 am

صح يا سارة انا بحب اسمع الكلام الطيبى بس خالد منتصر لالالا
https://monaelshazly.ahlamontada.net/profile.forum
thedentistmod

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 9:06 pm

اية كتب:
thedentistmod كتب:
انا عن نفسى مش بحبة من ساعة الهوجة بتاعت الاعشاب جاب ناس دكاترة كبار اوى خارج مصر وهزقهم وكان جايب معاه دكتور اد ولادهم وفضلو يتريقوا عليهم من ساعتها مش بحترمة وبمنع اى حد يتفرج عليه عندنا
هو كان على حق فى قضية الاعشاب لكن اخطأ فى ما بدا و كانه استهزاء باشخاص ( الاعشابيين)
آيات السيد
مؤسس وإدارة الموقع
مؤسس وإدارة الموقع
آيات السيد

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت فبراير 09, 2008 9:23 pm

صح يا دكتور...هو مش المفروض كمان يقول رايه لانه في موضع مذيع

مش دكتور..والغريب انه كمان قال الراي ده في بداية الفقرة من غير ما نسمع الضيوف ايه

ردودهم ..
تيوليب

تيوليب

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت مارس 01, 2008 2:39 pm

أنا بقول انه الفقرة الطبية مالهاش أى لازمة وخصوصا إن خالد منتصر بيقدمها ومش لازم يكون فيه معاد محدد لأى فقرة يعنى أى حدث دينى جديد يتعرض فى الحلقة المتواكبة معاه وكذلك أى حدث طبى ومممكن منى تقدمهم برضه زى حلقة الأوزون ولا إيه؟00000مجرد رأى
http://www.google.com
magdy

magdy

العمر العمر : 60
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 13/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالإثنين مايو 05, 2008 2:15 am

إخوانى فى البدايه نحن نعلم جيدا بأن هناك مقدمى برامج ثقيلة الوزن وبالتالى يصعب على من لايملك سلاح العلم والثقافه حملها . اما المتخصصين ومثقفين بمعناها الحقيقى خاصة فى مجال الطب قليلون وبالتالى انا اشاهد الدكتور // خالد منتصر منذ البدايات واراه مثقفا ويستطيع ان يأتى لنا بالمعلومه من الضيف بسهولة ويسر .. ثم أنه لمن لايرغب فى المشاهده يستطيع بمجرد معرفة عنوان الحلقه ان يحول القناه ولكن هناك امراض كثيره وفيروسات منتشرة بأجساد المصريين لذا من الواجب علينا ان لم يكن من باب الحرص على الصحه فهو من باب الثقافه العامه والعلم بالشيىء ولا الجهل به ومثال ذلك انا من حاملى فيروس س وعندما علمت من التحاليل فجربت جميع انواع العشاب من واقع وصفات البعض ولم يكن من ورائها طائل سوى المصروفات بل كانت ستؤدى بى الى الفشل الكلوى وبحلقة الدكتور / خالد امتنعت تماما عنها وتركت حتى الادويه حتى لا أساعد على نشاط الفيروس الى ان يقضى الله أمرا كان مفعولا .. والحمد لله حاليا بصحه جيده من اعشاب وادويه .نحن ننادى دائما بأن نعطى العيش لخبازه واللا إيه .
http://www.yahoo.com
magdy

magdy

العمر العمر : 60
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 13/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالإثنين مايو 05, 2008 2:16 am

إخوانى فى البدايه نحن نعلم جيدا بأن هناك مقدمى برامج ثقيلة الوزن وبالتالى يصعب على من لايملك سلاح العلم والثقافه حملها . اما المتخصصين ومثقفين بمعناها الحقيقى خاصة فى مجال الطب قليلون وبالتالى انا اشاهد الدكتور // خالد منتصر منذ البدايات واراه مثقفا ويستطيع ان يأتى لنا بالمعلومه من الضيف بسهولة ويسر .. ثم أنه لمن لايرغب فى المشاهده يستطيع بمجرد معرفة عنوان الحلقه ان يحول القناه ولكن هناك امراض كثيره وفيروسات منتشرة بأجساد المصريين لذا من الواجب علينا ان لم يكن من باب الحرص على الصحه فهو من باب الثقافه العامه والعلم بالشيىء ولا الجهل به ومثال ذلك انا من حاملى فيروس س وعندما علمت من التحاليل فجربت جميع انواع العشاب من واقع وصفات البعض ولم يكن من ورائها طائل سوى المصروفات بل كانت ستؤدى بى الى الفشل الكلوى وبحلقة الدكتور / خالد امتنعت تماما عنها وتركت حتى الادويه حتى لا أساعد على نشاط الفيروس الى ان يقضى الله أمرا كان مفعولا .. والحمد لله حاليا بصحه جيده من اعشاب وادويه .نحن ننادى دائما بأن نعطى العيش لخبازه واللا إيه .
http://www.yahoo.com
sarah
مشرف مميز لعام 2008
مشرف مميز لعام 2008
sarah

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالإثنين مايو 05, 2008 8:49 am

ربنا يشفي حضرتك
وانا اري ان فعلا الفقرة الطبية تفيد اناس كثيرون انا اعرفهم فانا تاتة ومامي لازم يتابعوها كل يوم اتنين و بيحيوها جدا
انا مش بحبها بس ساعات بتبقي فية فقرات حلوة زي عن الشعر او الجلد وطبعا بسمعها
اة مش بحب خالد منتصر بس مش عشان انا مش بحبة يبقي خلاص لا في ناس تانية بتحبة وبالتالي الحل الامثل اللي بعملة انا اني لما مش بلاقية جايب حاجة حلوة تهمني وبما اني مش بحبة بروح قافلة التليفزيون او بحول القناة او اروح سايبة لمامي التليفزيون واروح اعمل اي حاجة تاني وبس
حاجة بسيطة خالص
d.m.d

d.m.d

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 07/01/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالإثنين مايو 05, 2008 2:10 pm

اكيد طبعا هيبقى رايى انى موافق على الفقره الطبيه
السبب فى عدم الموافقه عليها هو اللى لازم يتقال
مش معنى الاعتراض على خالد منتصر تبقى تتلغى الفقره
مفيش واحد لو سمع جزء من الفقره دى مش هيستفاد
اعتقد ان دلوقتى الناس عايزه تعرف فى الطب اكتر من الاول
خاصه مع ارتفاع اسعار الدكاتره فى الكشف وثمن العلاج
فالناس فى الحاله دى بتلجئ للصيدلى كدكتور بديل لتوفير الكشف عند المتخصص
فلازم الناس تبقى عندها درايه بالموضوع ده

وانا مع ان يبقى فى فقرات مماثله دينيه او اجتماعيه او اى فقره متخصصه
بشرط ان تكون اداره اللقاء من قبل المستضيف
سؤاء كانت منى الشاذلى اللى هتقدمها او غيره _على المستوى المطلوب
لان فى رايى ان المذيع بيبقى اهم من الضيف
لانه لو متمكن بيعرف يخلى الضيف يقول اللى هو عايزه وبطريقه توصل للناس بسرعه
بعكس لو كان الضيف بيتكلم والمذيع مش عارف يقول غير
نعم
ايوه
صحيح
وهكذا
sarah
مشرف مميز لعام 2008
مشرف مميز لعام 2008
sarah

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 06, 2008 9:55 am

انا مش فاهمة الجزء الاخير من تعليقك يا محمود
بس فقرة فقرات دينية لية مش موجودة
لان فية فقرات وبرامج كتير دينية علي قناة دريم نفسها متخصصة وعمر الكلام اللي بيتقال في البرامج دي ما هيكون اقل من الفقرة الدينية في برنامج العاشرة مساء بمعنب ان استحالة يكون الكلام اللي هيتقال في الفقرة اكتر من اليبيتقال في البرامج الدينية المتخصصة و اللي هي كتير في القناة
لكن فية فقرة طبية في البرنامج لان مفيش و لا برنامج طبي واحد في القناة
فاهمني
يا ريت توضح الجزء الاخير من كلامك
smsm123

العمر العمر : 49
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 23/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 12:01 am

فعلا أنا رأي ان الفقرة الطبية مش مناسبة بعد البرنامج خصوصا وأنها مش مرتبطة ، ولو لازم يعني يكون في فقرة طبية أقترح أنها تكون عن الطب النفسي ، لأن كل ضيف لبرنامج العاشرة مساء من أتباع وأنصار الحكومة والحزب بيحسسنا أن العيب مش في الحكومة ولا في النظام العيب في الشعب اللي مش قادر يصدق أن فيه تقدم وفيه رخاء وان الحياة لونها بمبي والدنيا ربيع والجو بديع وقفللي على كل المواضيع
http://yahoo.com
adeeb

adeeb

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 29/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 3:21 am

smsm123 كتب:
فعلا أنا رأي ان الفقرة الطبية مش مناسبة بعد البرنامج خصوصا وأنها مش مرتبطة ، ولو لازم يعني يكون في فقرة طبية أقترح أنها تكون عن الطب النفسي ، لأن كل ضيف لبرنامج العاشرة مساء من أتباع وأنصار الحكومة والحزب بيحسسنا أن العيب مش في الحكومة ولا في النظام العيب في الشعب اللي مش قادر يصدق أن فيه تقدم وفيه رخاء وان الحياة لونها بمبي والدنيا ربيع والجو بديع وقفللي على كل المواضيع

قفل قفل قفل !

كمل باقي الأغنية علشان مش حافظ !
آيات السيد
مؤسس وإدارة الموقع
مؤسس وإدارة الموقع
آيات السيد

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالإثنين مايو 12, 2008 4:25 am

قفل ليه ماهي الدنيا بنبي...!!!
بنت مصر

بنت مصر

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 23/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالخميس مايو 22, 2008 4:05 am

انا عن نفسى مش بطيق اشوف الفقرة دى بحس انها ممله جدا
يمكن يكون العبي فى المذيع ويمكن يكون فى الفكرةى اساسا
لانة فعلا مفيش اى علاقة بين البرنامج والفقرة الطبية دى
وبعدين لو الناس فعلا محتاجاها ممكن يعملو برنامج خاص بالطب يجى كل اسبوع مثلا
بس المهم انة يكون منفصل عن البرنامج اما انه يكون مرتبط بالبرنامج
حاسة انها فكرة اساسا مش مهضومة خالص
او حلها انهم يوزعو مع كل حلقة لبن "اكتيفيا"لانة بيساعد على الهضم
ههههههههههههههههههههه
http://www.google.com
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالخميس مايو 22, 2008 4:15 am

ههههههههههههههههههه
حلوة يا بنت مصر
Hani

Hani

العمر العمر : 46
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 26/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟   الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 31, 2008 9:49 pm

يا اخونا انتو عارفين احنا زعلانين منه ليه

لأنه بيجي بعد ما بنشوف ست الكل منى الشاذلي

تخيلو

لو د خالد منتصر جا بعد أى حد تانى مش هيبقى الفرق كبير ومش هنحس بفرق ومش هنزهق منه قوى

الحاجة التانية

د خالد اتكلم عن الحجامة وهى سنة نبوية ومعترف بيها فى جميع أنحاء العالم أما د خالد ناقش الموضوع بشكل بشع وأظهر من يعملون فى هذا المجال أنهم متخلفين

الحاجة التاليتة هجومه على المتخصصين فى الأعشاب

لما هاجم مثلا نقول د عادل عبدالعال وكان فعلا متهم فى 6 قضايا على ما أعتقد وهذا الرجل ثبتت برائته والناس كلها فرحت له كان من المنطق أن يشير البرنامج إلى هذه البراءة

أنا من زمان قلت إن د خالد منتصر يسيء لبرنامج العاشرة مساء
http://www.tebasel.com

الفقرة الطبية هل هى ضرورية؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فكرت في مين يكون بطل الفقرة الجديدة في العاشرة ...دور علي الناااااااااااس
» فقرة الانترنت في العاشرة مساء...الساعة الان 11 مساءا وبعد دقائق من بدأ الفقرة..تتفاوت التعليقات
» أصعب كلام ممكن تسمعه عن مصر من مواطن مصرى أبكي مني الشاذلي في العاشرة مساءا الاسبوع الماضي .. هذه الفقرة اكثر من راااائعة ..
» حلقة امس . تم منع الفقرة النقاشية باوامر عليا ( تكلفة الأفراح عند الأغنياء والفقراء..الفرح الشعبي والمودرن ) و تنزيل تتر نهاية البرنامج بعد فاصل نصف ساعة .