|
|
| الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة | |
|
+4shaymaa kafaga أبو أسامة بنت العرب آيات السيد 8 مشترك | كاتب الموضوع | رسالة |
---|
آيات السيد مؤسس وإدارة الموقع
النوع : العمر : 30 الدولــة : تاريخ التسجيل : 16/06/2007
| | | | بنت العرب عضو مميز
النوع : العمر : 57 الدولــة : تاريخ التسجيل : 09/02/2011
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 12:30 pm | |
| وبعد كدا خرج الموضوع عن السيطرة ...............!!
كامل احترامي وتقديري للانبا | |
| | | أبو أسامة كاتب مميز
النوع : العمر : 59 Localisation : صحافي الدولــة : تاريخ التسجيل : 26/02/2008
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 3:22 pm | |
| كلام سليم جدا ياريت المسؤولين حينما يعرفون الداء يعلنونه صراحة حتى تشخص له الحكومة الدواء شكرا سمو الأميرة | |
| | | shaymaa kafaga عضو مميز
النوع : العمر : 32 Localisation : المنصورة الدولــة : تاريخ التسجيل : 22/12/2010
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 3:35 pm | |
| دى كلام الناس العاقله بس عايزين نعرف بقى مين ألى ولع الكابريت ورماه على البنزين | |
| | | Mahmoud.Abdalkarim كاتب مميز
النوع : العمر : 39 تاريخ التسجيل : 31/10/2010
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 5:57 pm | |
| كل منا له وجه نظره فى الأحداث هذة طبقاً لما لديه من معلومات ، سواء كانت صحيحة أو خاطئة أو غير مكتملة
دعونا ننتظر نتائج التحقيقات التى ستخــــرج من جهات عدة وعلى رأسها المجلس القومى لحقوق الإنسان والنيابة
العسكرية ، الحقيقة ستظهر عما قريب ولكن هل سنقبل بها ؟؟؟؟
| |
| | | عادل صموئيل كاتب مميز
النوع : العمر : 74 تاريخ التسجيل : 28/07/2010
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 7:37 pm | |
| احبائى
اولا ردا على الاخ العزيز محمد عبد الكريم : التحقيقات نقبل بنتائجها مهما كانت بس بشرط تكون تحقيقات عادلة , يعنى المقبوض عليهم يكونا ضالعين اصلا مش اى ناس ماسكينهم زى كل مرة عشان يبان انهم اشتغلوا وقبضوا على ناس بعدين يتضح زى كل مرة انهم مالهمش دعوة ويقولوا الكلام الفاشل بتاع مندسين و طيب فين هم المندسين بتوع كل مرة ؟ بيلبسوا طاقية الاخفاء ولا بيختفوا تحت الارض اشكر الاخت العزيزة آيات على الموضوع انا اعترف ان الموضوع كله اتعالج بغباء من جميع الاطراف , يعنى موضوع الارتفاعات المفروض ان اللى اعايز يعمل ارتفاعات ياخد يسها ترخيص اولا بس برضه استنكر ان ناس تطلع تحرق وتهدم دار عبادة مهما كانت الظروف , يعنى يحتكموا للقانون , بالذات فى الموضوع الخطير الحساس ده , لأن له سوابق كتير وكل مرة الموضوع بيمر بدون حل لجذور المشكلة او القبض على متهمين , مما بيخلى اى حد عايز يكررها تانى بيكررها دون خوف من العواقب الجنائية , او مش بيعمل حسابالمصائب اللى ممكن تكون من توابع حاجة زى كده زى كارثة ماسبيرو
عايز اتكلم كلام عقلانى شوية و واتمنى بتعمل حسابه فى القانون اللى بيقولوا عايزين يعملوه , ومعلش اسمعونى وفكروا معايا
انا مولود سنة 1950 , اول ما وعيت على المرواح للكنائس كانت الكنائس زمان دور عبادة فقط , وبعدين سنة 50 كان تعدادا السكان فى مصر 25 مليون تقريبا , طبعا لما يبقوا 85 مليون اكيد عدد المسيحيين بيكتر , فلازم طبعا يراعى ده فى بناء دور العبادة , وهنا عايز اقول حاجة , لو فى الحى اللى انت ساكن فيه لو قيه مثلا 2000 شاب مسيحى ومع البطالة الموجودة يعنى فاضيين طول النهار , هل احسن يلاقوا كنيسة يروحوها يسمعوا كلام ربنا , ولا مايلاقوش كنيسة , والدين عندهم يبتدى يقل ويصييعوا فى الشوار ع ويقفوا على النواصى واكيد حايعاكسوا البنات او يشربوا بانجو , لأن اللى بيروح الكنيسة بتعلم ان الحاجات دى عيب وحرام ؟؟؟؟ لما نيجى لموضوع المقاييس يعنى الارتفاعات بالذات الموضوع محتاج تعقل ودراسة للظروف زى ماقلت الاول كانت الكنيسة زمان دار للعبادة فقط , لكن مع تغبر ظروف الحياة الكنبسة بيبقى لها ادوار خدمية تانية كتير , لو توافرت حتة ارض مثلا ( وخليكوا معايا اوى ) لو مساحتها 1000 متر ودى طبعا مستحيلة فى وسط القاهرة , ممكن نبنى فيها كنيسة معقولة يعنى 300 متر والباقى نعملنادى للرياضة ومبنى خدمى , يعنى ايه مبنى خدمى عشان تبقى مفهومة انا قدام بيتى كنيسى كبيرة شوية , هى قديمة اوىمن زمان , اشتروا جنبها حتة ارض عملوا عليه مبنى خدمى كبير ست ادوار , طبعا انا دخلت فيه كتير عشان اشوف ايه حاكية الست ادوار والاوض والقاعات الكتير اللى فيه .... لقيت اول دور مكاتب للقسس ومنهم حاجات اجتماعية , يعنى تقبل التبرعات وصرفها على الفقرا بإنتظام , وطلبات شغل يعنى الشباب او حتى الكبار بيكتبوا اسماءهم والمكتب بيدور لهم على وظائف مناسبة , حتى فيه مكتب لدفن الموتى الفقراء على حساب الكنيسة والمتوسطين بأسعار رمزية يعنى انتم عارفين التابوت اللى بيتدفن فيه المسيحيين فى المحل العادى تمنه كام ؟ من 2000 جنيه وانت طالع حسب ثروة المتوفى , ولو شفتم جنازة شهداء ماسبيرو التابوت تمنه مش اقل من 10 آلأف جنيه وده يعنى رمز من الكاتدرائية او تكريم للشهداء , فيه مكتب للشؤون الاجتماعية يعنى واحد متخانق مع مراته او حاجات اسرية , نطلع تانى دور , حتلاقى مستوصف طبى بأسعار رمزية جدا , وحسب امكانيات الكان بيبقى فيهخدمة متميزة , فيه اطباء بيتبرعوا بكذا ساعة من وقتهم لله بييجوا يعالجوا الناس , وللعلم عندنا فى عين شمس مستوصف مسيحى ومستوصف اسلامى تابع للمسجد , و والله العظينم انا دخلت الاتنين وبلاقى مسلمين ومسيحيين فى الاتنين , يعنى فى المسيحى دكتور متميز فى كذ تلاقى عليه طوابير من المسلمين والمسيحيين والعكس فى المسجد دكتور متميز فى كذا نفس الحكاية , كلنا بنحب بعض , نطلع الدور التالى نلاقى فصول دراسية , يعنى مدرسين متميزين اوى بيتبرعوا بساعات فى الاسبوع عشان يعملوا مجموعات دراسية متميزة بأسعار رمزية جدا , وايضا تلاقى طلاب مسيحيين ومسلمين , وعادى كلنا احباء واخوات ده بالعكس كمان المسلمين لما بيحسوا ان الخدمة متميزة بيجيبوا اصحابهم المسلمين اكتر تطلع الدور التالى تلاقى دار للمغتربين , يعنى طلاب من محافظات بعيدة , وكله لوجه الله مفيش اى غرض مش كويس اوعوا تكونا نسيتم اول الكلام ..... طيب لو حتة الارض دى 200 متر بس , هنا الارتفاع بتاع الكنيسة مش بيبقى منظرة ولا تحدى , بيبقى جزء من الارتفاع الكنيسة نفسها وفوقها دور او دورين للخدمات اللى قلت عليها وبرضه فى حدود المعقول , يعنى لما يكون المدرس الخصوصى بياخد خمسين جنيه فى الحصة , وفى الكنيسة او المسجد , الحصة ب 3 جنيه مثلا مش ده خير ولا شر ؟؟؟؟؟؟؟ نفسى كل واحد يفهم ايه اللى بيحصل حواليه مش نزعق ونتخانق فيه ظلهرة خطيرة ظهرت , فيه ناس بيقولوا انم بيتضايقوا جدا لما يشوفوا الصلبان , وارد عليهم هل سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم , اوصاكم بكده ؟ هل سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم لما شاف الجنازة وقالوا لهانه يهودى مش قام احتراماً , ولا ازدراه ؟؟؟؟ اقول لك على حاجة بس افهمنى كويس , لو واحد مسيحى مثلا جت له حالة انه بيتجنن ويتعفرت لو شاف مصحف او مسجد او اى حاجة اسلامية على طول ده بيبقى مسه شيطان لأن الشيطان هو المخلوق الوحيد اللى بينزعج لما يشوف اى حاجة لها علاقة بالله لأن تعابم الدين الاسلامى اوصت المسلمين برعاية وتأمين المسيحيين , وفى لاختلاف العقائدى لنا ديننا ولهم دينهم مش كده ولا ايه ؟؟؟؟
مع اطيب تحياتى ياجماعة شوية محبة , شوية سلام , شوية نرجع كل واحد لتعاليم دينه بتقول ايه حانبقى اسعد ناس فى الدنيا .... ارجوكم
| |
| | | Engineer // Amir
النوع : العمر : 64 الدولــة : تاريخ التسجيل : 30/07/2011
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 8:35 pm | |
| الكنيسة التي لم تلتزم بقيود الارتفاع .. ماشي .. اقوم انا كأهالي اروح اهدمها و لا اسيب كل واحد ينفذ عمله .. دي تبقي غابة كده ..
هناك الان عشرات الالاف من العمارات التي بنت ادوار كثيرة مخالفة اثناء الثورة .. ليه الاهالي مايروحوش يهدوها .. رغم ان خطورتها اكثر بكثير من ارتفاع كنيسة ؟؟؟!!!!!
شكراااااا اياااااات ..
| |
| | | Mahmoud.Abdalkarim كاتب مميز
النوع : العمر : 39 تاريخ التسجيل : 31/10/2010
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة الجمعة أكتوبر 14, 2011 11:22 pm | |
| أ/ عادل والله أنا ما قصدت حضرتك أو الأقباط عامة لما كتبت فهل سنقبل بها ؟؟؟
أنا ما قصدتش بيها حد بعينه والله ، وحتى تلاقينى كاتب فهل ســ نقبل بها ؟؟؟ ، ولم أخص
أو ألمح لأحد ، وعن مقصدى من ناحية أخرى تجدنى كتبت أن المجلس القومى والنيابة العسكرية
ستحقق فهل ستكون النتائج واحدة وهل ستكون معبرة عن الحقيقة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أرجو أن يكون المعنى قد وصل
أطيب المنى ،،،
| |
| | | عادل صموئيل كاتب مميز
النوع : العمر : 74 تاريخ التسجيل : 28/07/2010
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة السبت أكتوبر 15, 2011 1:01 am | |
| الأخ العزيز محمود عبد الكريم
انا نفسى كل واحد يقرأ اى حرف بكتبه يعرف عنى انى محايد , يعنى بحس انى راكب سفينة فضاء وببص بدقة على كوكب الارض , بنسى انتمائى لفصيل او طائفة , وبحب احلل تصرفات كل فئة واحلل , عاملة بالضبط زى لو انت اهلاوى مثلا او زملكاوى , واشتغلت مذيع معلق على مباراة بين الاهلى والزمالك , هنا لازم المذيع يكون فى اى ظرف انفعالى محايد , يعنى عمرك ماتحس طول المباراة انه كذا , وانا عمرى ما بقصد لا الاقباط ولا المسلمين , واكرر لو سألونى يوم الاحد الاسود ده قبل مايخرجوا من شيرا وكان ليا عليهم اى حكم او تأثير كنت حامنعهم ينزلوا , وكنت اتمنى ان قداسة البابا شنودة وهو اكيد وصله معلومات ان فيه مظاهرة حاشدة حاتطلع ان كان يطلع على الهوا فى جميع القنوات الممكنة , ويقول بيان 3 دقائق , يقول ابنائى واتباعى واللى بيحتموا كلمتى , واللى بيتبعوا السيد المسيح مايخرجوش اصلا , لأن كل مرة تحصل مظاهرة اقباط عند ماسبيرو تنتهى بلا شىء , والبيان ده يتذاع كذا مرة طول النهار عشان الكل يشوفه , او يتصل بالقساوسة اللى كانوا حايمشوا فى المظاهرة انهم يقنعوا الاقباط ماينزلوش , واقسم باللاه العظيم انى صادق , لأن النهاردة انت لو حبت وحللت كل المصايب اللى حصلت خلال الشهور الماضية تلاقى كل مرة حد يطلع بمظاهرة بييجى فجأة اطراف مسلحة تحاول توقع بين الطرفين انا لسه حالا ( وكل ساعة بيطلع تفاصيل ) ناس شافوا ملثمين بيضربوا نار من فوق المبانى العالية , وحاكية مسك اى ناس ماشية فى الشارع دى من قبل الثورة كانت بتحصل , يعنى لحنة او كمين مرورى واقف فوق كوبرى 6 ساعات , لازم يرحع لرئيسه وهو معاه عشرين تلاتين محضر ومنهم كتير تلكيك , عشان يبان انهم اشتغلوا , وحصلت احداث شغب امام ما سبيرو من كام شهر , وجت الشرطة بعد ما اللى عملوا الاحاث روحوا وقبضت على كام واحد منهم شباب محترمين من سكان المنطقة ولا ليهم فى التور ولا فى الطحين , واتمنى ان حضرتك تفهم كلامى زى ما انا فاهم كلامك , يعنى كل العاقلين فى البلد عايزين تطبيق القانون , وبصرامة بس على المخطىء مش تطبيق وخلاص , يعنى انا من المؤيدين لقانون الطوارىء بس , بعد اعلانه من اسبوعين دلوقتى حالا ممكن ارجع فى كلامى ليبب وانت حاتقتنع : كنت اتمنى ان من تانى يوم رجعوا قانون الطوارىء نلاقى كل يوم قبضوا على 500 بلطجى , شالوا من الشوارع المناظر الفظيعة وقطاع الطرق , وتجارة المخدرات اللى معروضة فى الشوارع زى اى سلعة , يعنى انا قبل الثورة , ( وانا فنان مجنون ) يعنى كان بيطلع فى مخى الساعة 3 الصبح آخد عربيتى وانزل الحسين آكل أكلة حلوة , او اروح 6 اكتوبر او اتمشى بهداوة بالذات فى الصيف , بحس ان القاهرة بتاعتى مفيش زحمة , النهاردة ما اقدرش اخرج بعد الساعة 5 بعد الظهر , كنت اتمنى ان قانون الطوارىء يرجع الامان شوية , لكن مع الاسف ماحصلش .... ومازلت اكرر انا لا احمل لا الجيش ولا المجلس العسكرى المسؤولية , لأنى سمعت اكتر من 200 شهادة من مصادر موثوق بها ان ناس دخلوا ضربوا فى الاقباط والجيش فى نفس الوقت قاصدين انها تولع لأقصى درجة ممكنة اتمنى ان تكون رسالتى وصلت مع اطيب تحياتى وبكل المحبة والأخوة الوطنية
| |
| | | ahmedmesr عضو نشيط
النوع : العمر : 60 الدولــة : تاريخ التسجيل : 19/04/2011
| موضوع: رد: الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة السبت أكتوبر 15, 2011 1:27 pm | |
| الاخوه و الاخوات الكرام .. أ/أيات ..أ المراسل /أمير ..أ/ بنت العرب... أ/ أبو أسامة.. أ/شيماء خفاجه .. أ/الكبير عادل صموئيل.. تحياتى و احترامى و تقديرى لكم جميعا ...
حقيقا الموضوع يستحق ان نتسائل ... منذ متى و الشعب يحب النظام و عدم مخالفة القوانيين ؟ عندما يخرج علينا فئه تظن انها تطبق القانون و تحب ان يسود النظام .. من أعطاهم الحق فى ازالة المخالفات سواء فى البناء او غيره ؟
الكنيسة حصلت على تصريح للبناء .. الكنيسة خالفت نظام و قوانيين البناء ... اذا المخالفه هنا لا تقع على الكنيسه فقط .. المخالفه تقع ايضا على موظفين الحى الذى تقع فيه الكنيسه لانهم لم يقوموا بواجبهم بمراقبة عمليه البناء .. وهذا ما يحدث ليس فقط فى بناء كنيسه بل فى كل المبانى التى تشيد فى مصر .
المخطئ الثالث و الأهم و يعتبر هو المسؤول الاول هنا هو الأمام الذى دعى الشباب و أشعل فيهم روح الفتنه بأمرهم و حضهم و تحريضهم على الخروج من دار عباده (المسجد) لهدم دار عباده أخر و هو (الكنيسه )...
الا يعلم هذا الذى يدعى انه امام مسجد أن الدين النصيحه ؟ الا يعلم هذا الامام ان الدين المعامله ؟ الم يقرأ القران الذى انزله الله عز و جل هدايه للناس .ألم ترى عينيه الم يبصر قلبه ألم يفهم عقله الايه الكريمه التى انزلت على نبينا و رسولنا محمد عليه الصلاة و السلام
(فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) سورة ال عمران الاية رقم 158 المخالفات فى مصرنا الحبيبه لا تعد و تحصى اذا فالنخرج جميعا لازالتها و أولها مخالفه الدين و خالفة العقل و مخالفة النفس و مخالفة الرأى و مخالفة الواقع ... ناهيك عن المخالفات الماديه ...
المسؤوليه ايضا تقع على الازهر الشريف بأعطاء الفرصه لمثل هذا الامام المخالف للشريعه السمحاء ليئم أمه فى مسجد هو دار للعباده و تفاكر فى خلق الله و نصيحة خلقه ..لا للتحريض و اشعال الفتن ..
يجب على الازهر مراجعة كل الائمه و توقيع الكشف النفسى عليهم كل 6 أشهر حتى لا ينحرفوا عن اداء الرساله و ينحرفوا الى طريق التشدد ... ان ما قاموا به لا يقبله الله و لا رسوله (ص) و لا يقبله عقل و لا دين ..
الاخ أمير قال هناك مخالفات فى البناء أخطر على الناس و هو ارتفاع المبانى السكنيه .. نعم هى أخطر على الناس كما قال فالاولى ان تزال .. فلماذا تترك ؟؟اين امام المسجد الذى دعى الشباب المغرر بهم ليزيلوها اليس بأزالتها تنقذ بشر من الموت و الهلاك ؟؟؟؟
لم يجبر الإسلام من تحت ولايته على الدخول فيه؛ فإنه يكون بذلك قد ترك الناس على أديانهم، وأول مقتضياته الإعراض عن ممارسة الآخرين لعباداتهم، وضمان سلامة دور العبادة. وهذا – بالفعل - ما ضمنه المسلمون في عهودهم التي أعطوها للأمم التي دخلت في ولايتهم أو عهدهم، فقد كتب النبي
rلأهل نجران أماناً شمل سلامة كنائسهم وعدم التدخل في شؤونهم وعباداتهم ، وأعطاهم على ذلك ذمة الله ورسوله، يقول ابن سعد: "وكتب رسول الله لأسقف بني الحارث بن كعب وأساقفة نجران وكهنتهم ومن تبعهم ورهبانهم: أن لهم ما تحت أيديهم من قليل وكثير، من بيعهم وصلواتهم ورهبانهم، وجوار الله ورسوله، لا يغير أسقف عن أسقفيته، ولا راهب عن رهبانيته، ولا كاهن عن كهانته".
ووفق هذا الهدي السمح سار الخلفاء الراشدون من بعده ، فقد ضمن الخليفة عمر بن الخطاب نحوه في العهدة العمرية التي كتبها لأهل القدس، وفيها:
"بسم الله الرحمن الرحيم ؛ هذا ما أعطى عبد الله عمر أمير المؤمنين أهل إيلياء من الأمان ، أعطاهم أماناً لأنفسهم وأموالهم ، ولكنائسهم وصلبانهم وسقيمها وبريئها وسائر ملتها، أن لا تُسكن كنائسهم، ولا تُهدم، ولا يُنتقص منها ولا من حيزها ، ولا من صليبهم، ولا من شيء من أموالهم . ولا يكرهون على دينهم، ولا يُضار أحد منهم .. وعلى ما في هذا الكتاب عهد الله وذمة رسوله وذمة الخلفاء وذمة المؤمنين
أختم برساله لكل امام و مسلم بأن يقرأوا السيره و يعقلوها و يفهموها جيدا
ومن أمارات تسامح المسلمين مع غيرهم أنهم لم يتدخلوا في الشؤون التفصيلية لهم ، ولم يجبروهم على التحاكم أمام المسلمين وإن طلبوا منهم الانصياع للأحكام العامة للشريعة المتعلقة بسلامة المجتمع وأمنه. وينقل العيني عن الزهري قوله: "مضت السنة أن يرد أهل الذمة في حقوقهم ومعاملاتهم ومواريثهم إلى أهل دينهم؛ إلا أن يأتوا راغبين في حكمنا، فنحكم بينهم بكتاب الله تعالى".كما ينقل عن ابن القاسم:
" إن تحاكم أهل الذمة إلى حاكم المسلمين ورضي الخصمان به جميعاً؛ فلا يحكم بينهما إلا برضا من أساقفهما، فإن كره ذلك أساقفهم فلا يحكم بينهم، وكذلك إن رضي الأساقفة ولم يرض الخصمان أو أحدهما لم يحكم بينهما".وقد بين المرداوي المراد من التزام الأحكام الإسلامية فقال:
- تم الحذف - ممنوع المحتويات ذات الفتاوي الدينية - راجع قوانين الموقع والقسم
_________________________________
أحمد عبد العليم | |
| | | | الانبا بولا ....احداث ماسبيرو في جملة | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| |
|