موقع الاعلامية مني الشاذلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخوللا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع 0d344d436cf006

 

 لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع

اذهب الى الأسفل 
4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
rothmans55
عضو نشيط
عضو نشيط
rothmans55


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 69
الدولــة الدولــة : ما استحق ان يولد من عاش لنفسه فقط
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/06/2011

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالخميس مارس 29, 2012 6:21 pm

انا طبعا مش هقدر اتكلم و الاستاذ عادل صمويل معانا و علشان كده عايز رايه في اربع نقاط بصراحه بدون مجامله لاحد لو سمح لو شاهد الحلقه وانا عارف ان المكان ده ليس لمناقشه الحلقات ولكن لعلمي بتواجد الاستاذ عادل الدائم في منتدي النقاشات و النقاط هي
1- صوت كارمن مع ان ملاحظه ان المؤثرات الصوتيه كانت بشكل عالي جدا
2 - مدام مني لم تعطي الفرقه الموسقيه حقها رغم تحيتها لهم
3- صوت ام كارمن
لقاء كارمن مجامله ام سبق اعلامي ام ترفيه علي المشاهدين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marwa magdy
عضو مميز
عضو مميز
marwa magdy


النوع النوع : انثى
العمر العمر : 28
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 01/03/2011

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالخميس مارس 29, 2012 10:17 pm

في انتظار الفنان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عادل صموئيل
كاتب مميز
كاتب مميز
avatar


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 74
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 28/07/2010

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالجمعة مارس 30, 2012 2:18 am


ااحبائى
طبعا انا اولا اشكر الاخ العزيز روثمان لأن واضح من كلامه انه بيفهم فى الفن وسميع جامد اوى وده مع الاسف شىء بنفتقده فى معظم الاجيال اللى جت بعد جيلنا .. يعنى العزيزة مروة لو سألأتى بابا او جدو لو موجود قلتى له بتحس بإيه لما تسمع اللى بيغنوا دلوقتى اول حاجة حايقول لك بيجى لى مغص وده لأنهم اتولدوا سمعوا عبد الوهاب وام كلثوم وعبد الحليم
فيه 3 كوارث بتحصل دلوقتى فى الغناء : اول كارثة الصوت الحلو مابقلش مشكلة يعنى غالبية الاصوات لو تقارن الرجالى بعبد الحليم تحس انك بتسمع زبالة او اصوات طالعة من بلاعة او اصوات مش نقية يعنى تحس فيها عفار وعادة كل الاصوات اما الصوت عامل زى الفتلة او جهورى يعنى مش بتاع غنا ولكن بتاع واحد واقف فى السوق بينادى على بضاعة ويقول ب 2 ونص وتعالى بص او اصوات تصلح للغنا فى الحمام مع نفسه او اصوات يعنى واحد بيغنى مع اصحابه فى رحلة بدون مسؤولبة او ارتباط .. لكن الموضوع الخطير ان اللى يغنى امام الميكروفون للناس لازم تتوافر فيه 3 شروط
اول واخطر شرط ان تكون اذنه موسيقية .. يعنى النغمات الموسيقية زى الحروف يعنى تخيل لو انت بتسمع واحد بيتكلم عربى وكل جملة فيها كذا حرف غلط .. ده لو اتكلم كتير قدام الناس حايطلع جيل كامل بيقرا غلط نفس الحكاية اللى بيغنى لو بيغنى حروف غلط حايطلع بعده جيل يغنى حروف غلط
يعنى انا ليا شغلتين غير انى عازف كمان انا متخصص فى التدوين الموسيقى يعنى بسمع الموسيقى واكتبها بالنوتة وبتعامل مع ناس فى كل الكرة الارضية وهم شايفين انى متميز اوى فى الموضوع ده .. اهم حاجة بالنسبة لى انى لما اسمع مطرب بيغنى انى اكون فاهم الحروف اللى بيقولهاايه زى ما انت تسمع واحد بيقرا عربى لازم انك تكون فاهم كل حرف بيقولوا يعنى مش تسمع حرف مش عارف ده سين ولا شين ولا ط ولا ف
ودى اهم شرط فى المطرب وللعلم العيب ده موجود فى كل اللى بيغنوا دلوقتى واولهم محمد منير .. وده اول اختبار بيتعمل للى عايز يدخل اى معهد او كلية موسيقسية يعنى لو بيقول النغمات غلط حتى لو بنسبة واحد % ماينفعش مطرب اصلا ..
الشرط التانى انه يكون صوته حلو اوى يعنى متميز .. ودى موهبة الله بيعطيها لواحد كل مليون شخص على الاقل .. يعنى فى الكرة الارضية كم طن ذهب ؟ وكم طن حديد ؟؟ وليه ثمن طن الذهب اغلى كتير اوى من الحديد ؟؟ لأن ربنا لما حط المعادن على الكرة الارضية حط الحديد بنسبة والذهب بنسبة وده اللى خلا شوفوا الدهب سعره كام .. لذلك فى زمن الفن الجميل .. شوف عبد الحليم ؟ وقول لى مين منهم صوته وحش ؟ او خامة نادرة مش متكررة كانت الاصوات كلها ايامها ناعمة وحلوة زى العسل .. كان عبد المطلب صوته بالنسبة لعبد الوهاب خشن شوية لكن كان فيه كمية طرب وشجن يعنى لو جمعت كل اللى بيغنوا دلوقتى كلهم ما يطلعوش واحد فى المليون من عبد المطلب .. ومن الامثلة العجيبة كان فيه مطرب خطير جدا جدا اسمه عادل مأمون ولم يتكرر ولن يتكرر بس ما اخدش حظه كما ينغى او على قد ما موهبته تساوى لسبب ان كان صوته شبه صوت عبد الوهاب والجمهور ماتقبلوش لأن عبد الوهاب الاصل واعتبروا عادل مامون تقليد .. كان زمان يقول لك فلان صوته رخيم يعنى عبارة عن حزمة من كذا حاجة وهو لوحده على الطبيعة وماكنش لسه فيه مصيبة اسمها المؤثرات الصوتية .. يعنى كان صوت المطرب فيه كل الحاجات اللى فى الاكويلايز يعنى فيه الباص والتريبل منو فيه دلوقتى اللى بتسمعوه 80% مؤثرات والباقى صوت اللى بيغنى ..
الشرط الثالث : ان يكون المطرب دارس الموسيقى بتمعن اما دراسة اكاديمية مع موهبة كبيرة وحافظ كل اغانى التراث والزمن الجميل يعنى ممكن يقعد يسمعك عشر ساعات اللى حافظه ما يخلصش بس بشرط انه يقول الاغانى صح لأن الاغانى دى محفوظة ومحفورة فى اذهان الناس اللى بيحبوها يعنى حافظينها بالحرف ولازم المطرب يقولها كما ينبغى
طبعا انا آسف للإطالة لكن انت سألأت اسئلة عشان اجاوب عليها لازم مقدمة
صوت كارمن دى اروع من الوعة وادئها فى منتهى الجمال ... يعنى من زمان اوى ما سمعتش واحدة حلوة كده وللعلم الفرقة اللى معاها فى لبنان كانت مبوظة ادائها يعنى انت لو تابعتها فى البرنامج كل حلقة الفرقة فيها كذا اورج وبتعزف الاغانى تقريبا غلط او مش 100 % عشان متعودين على الاغانى الحديثة .. واحلى حاجة حصلت فى حلقة منى الشاذلى انها جابت فرقة شرقية وده شىء بنفتقده دلوقتى الفرقة الشرقية لأن الغنا الشرقى لازم بيحتاج فرقة من نوعية فرقة ام كلثوم او الفرقة الماسية لكن الارجات والجيتارات الخبط والرزع عامل زى ماتحط على الملوخية مايونيز وكاتشب .. والمئرات الصوتية للعلم نقصت من حلاوة صوتها
المؤثرات الصوتية دى بتستعمل بغشومية مطلقة وهى عاملة زى ايه ؟ عارف لما تروح مطعم وحاطط على السفرة مايونيز وكاتشب وهوت صوص
طبعا الحاجات دى تنفع لماكولات غربية الاصل زى البيتزا مثلا او الهامبورجر .. لكن ما ينفعش تحطها على مأكولات مصرية يعنى ينفع تحطها على طبق فول او ملوخية او مسقعة ؟؟؟؟
المؤثرات الصوتية دى حاجة زى الماكياج والمؤثرات اللى بتتحط على الست الوحشة عشان تحلى شكلها .. يعنى لو سألتنى ما معنى ست حلوة اقول لك اللى لما تغسل وشها تبقى قمر من غير اى اضافات .. وزمان كان اهم حاجة فى المطرب ان ده صوته على طبيعته
طبعا طول الحلقات كانت كارمن احلى مطربة فيهم يعنى كانت المنافسة شوية البنت المغربية بس برضو كان بيفوت منها حروف موسيقية كتير
اما السؤال ان مدام منى لم تعطى الفرقة الموسيقية حقها : انت سألت على حاجة بتوجعنى انا شخصيا بس مش ذنب مدام منى ولكن دايما اللى بيغنى بيبقى هو النجم والفرقة بتبقى حاجة كده فى الخلفية مع ان الفرقة عليها نص نجاح المطرب
وفكرتنى بأيام الفن الجميل كانت ام كلثوم بجبروتها الغنائى بتعتبر ان نص اللى بتقدمه من الفرقة .. وكانت لازم قبل الحفلة تشوف المسرح وتشوف الفرقة حاتقعد ازاى .. ولازم الصف التانى من الكمنجات يتحط له حاجة اسمها بارتاكابل يعنى حاجة زى سلمة او درجة اعلى عشان يبقى باين للجمهور وهى بتعمل كده عشان العازف لما يكون مش باين مش حايدها زى ما يكون باين .. وكان لازم الاذاعة تقرا اسماء الفرقة عشان الناس تعرفهم وكان لما عازف منفرد زى الحفناوى ولا محمد عبده صالح بيعمل صولو ولو الناس صقفوا اوى تخليه يعيد تانى ,, اما عبد الحليم كان بيقدم الفرقة للجمهور بنفسه واحد واحد .. طبعا هنا انا اقدم العذر لمدام منى .. لأن لو كان عمل فنى فيه فرقة بس اكيد كانت حاتبروز الفرقة
اما صوت ام كارمن ده انا بعتبروه المصدر اللى جت منه كارمن .. يعنى لو لم تكن ام كارمن لما كانت كارمن
والنقطة دى مرت عليا كتير .. يعنى فيه طفل بيبان عليه الموهبة وممكن اهله يحاربوه عايزينه يركز فى المذاكرة عشان يطلع دكتور .. لكن الاقلية اللى بيحسوا ان عندهم فلتة فنية وبيبقى همهم الاول ازاى يعتنوا بيه ولولا كده ماكنا شفنا كارمن .. يعنى النجاح ده نصه لأم كارمن ..
يعنى اللى بتغنى ام كلثوم ووردة بالحلواة والطلاقة دى اكيد كانت امها بتخليها تسمع الحاجات الحلوة دى من زمان وتشجعها تحفظ وتسمع لها
اما لقاء كارمن ده تاج على رؤوس كل المصريين
يعنى تخيل لما بقالنا سننة واربع شهور بنسمع اخبار تسد النفس وتجيب احباط وبلطجة وخط ومستقبل مش باين
لما تطلع من مصر واحدة زى دى يعنى موهبة فذة كمبتدءة .. وبرضه كمان ده ليكم انتم عشان تحسوا ان مصر ام الدنيا ومازالت مصر هى اللى علمت العرب كل حاجة واولها الفن .. يعنى نجاح كارمن ده كان بارقة نور وسط ظلام شديد اوى
اما عن رأيى الشخصى ؟؟؟ شفتم كاممطربة مشهورة جابوها تغنى فى حلقات اراب آيدل ؟؟ بدون مجاملة كارمن برقبتهم
يعنى كارمن دى لولقت بيئة صالحة تستلمها من دلوقتى اقول بكل ثقة انك حاتطلع مطربة مش اقل من وردة او فايزة احمد
وكلمة بيئة صالحة يعنى تدخل معهد الموسيقى العربية عشان تتعلم صح .. وتحوال تعمل زى فنانين الزمن الجميل تختار الكلام واللحن .. بعدين اهم ميزة فيها انها لما غنت على الفرقة الشرقية ابدعت اكتر من اللى عنتو فى لبنان يعنى لوتستمرعلى كده ؟؟؟
مع اطيب تحياتى واتمنى رأيى يعجبكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Engineer // Amir

Engineer // Amir


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 64
الدولــة الدولــة : لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع 3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 30/07/2011

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالجمعة مارس 30, 2012 5:20 pm


الف شكر للاستاذ المحترم عادل صموئيل علي هذا الشرح الوافي ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rothmans55
عضو نشيط
عضو نشيط
rothmans55


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 69
الدولــة الدولــة : ما استحق ان يولد من عاش لنفسه فقط
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/06/2011

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالسبت مارس 31, 2012 3:42 am

استاذ عادل صموئيل ربنا يفتح عليك و يكرمك يارب اشكرك جدا علي رد حضرتك و حضرتك مطولتش و لا حاجه انا مستمتع جدا بكلام حضرتك و كان لازم التوضيح و نحن سعداء بوجود شخصيه مثل حضرتك بينا لان الاجيال الجديده لازم تستوعب كل الي حضرتك بتقوله ورغم اني متحمس جدا للشباب بس نفسي يكونوا علي مستوي عالي من الثقافه و الفن و الادب و احترام الاجيال حتي لو اختلفوا معهم اشكرك مره ثانيه و ربنا يبارك في حضرتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عادل صموئيل
كاتب مميز
كاتب مميز
avatar


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 74
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 28/07/2010

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالسبت مارس 31, 2012 4:17 am


اشكركم اخوتى الاحباء
لفت نظرى كلمة التحمس للشباب ...
ليا تعليق صغير بس خطير ومهم جدا

عبد الوهاب وكل الفنانين لما طلعوا كانوا شباب بس كانوا موهوبين يعنى كل واحد موهبة فذة لن تتكرر
واخدوا من الراث العظيم اللى قبلهم وطوروه .. يعنى قبل عبد الوهاب كان الموسيقى والاغانى فى قوالب ثابتة يعنى مثلا كان اااااااالغناء حاجتين اما الدور وهو الاغنية الكبيرة او اطقطوقة وهى الاغنية القصيرة
بس المشكلة ان الاغنية القصيرة اللى تسمى الطقطوقة كانت معظمها اغانة مش على المستوى
اما الدور كان على المستوى بس كان عبارة عن مش اكتر من 6 ابيات كلام والمطرب بيغنى فيهم ساعة ونص كان الكلام ده ينفع زمان ايام الرحرحة لكن لما ابتدا عصر السرعة بقى متاخر شوية
والحاجة الاهم ان كان الدور عبارة عن بناء ثابت لازم تمشى عليه محدد يعنى دول رعنى كذا بعدها كذا بعدها كذا
عبد الهاب بغزارته اللحنية حس ان القالب ده حا يخنقه لأن عنده اكتر من كده كتير
ابتدا يخرج عن القواعد يعنى بدل المقدمة الموسيقية ماكانت جملة واحدة مالهاش قيمة عمل مقدمة من كذا جملة وحلوة جدا ومتطورة وفيها شغل مما خلا الجمهور يبتدى يحس بالموسيقى بجانب الغناء يعنى بقى فيه موسيقى مش المطرب هو كل حاجة .. وفى الاول اتهاجم كتير لكن لما الناس ابتدت تفهم الشىء العظيم اللى بيعملوه شالوه على الاعناق وسموه موسيقار الجيل بعدين طور نفسه عشان ما يبقاش بتاع فئة محددة .. يعنى ساعتها عجب الشبابمن المستمعين ولو فضل على كده لون واحد الشباب حايبقوا عواجيز .. كان حايبقى مطرب العواجيز فقط .. لكن بفنه وثقافته فضل يطور نفسه لحد ما سموه موسيقار الاجيال يعنى جميع الاعمار بيحبوه
والطقطوقة اللى كانت مش على المستوى وسوقية الكلام شوية خلاها على الستوى وكلامها محترم .. الطقطوقة زى مثلا قولى لى عمل لك ايه قلبى او توبة بتاعة عبد الحليم اما الدور عبد الوهاب طوره وخلاه الاغنية الطويلة زى انت عمرى ولو تلاحظ ان كل اغنية لها بناء مش متكرر فى اغنية تانية .. خلق نوع جديد من الموسيقى ابهر العالم كله وابدتا الجميع يمشوا على نفس الطريق
لكن بعد رحيل العمالة جه الشباب اللى ماعندوش مواهب واقتحم المجال يعنى انا لما بسمع تامر حسنى ولا اللى زيه بحس بحاجة
عارف حضرتك لما كان زمان بيسافروا على الجمال .. بعدين لما العلم تقدم ووصلنا لأحدث الطائرات ؟؟ لو العلم ضواع وطلع كذا جيل خايب مش متعلم واتقفلت كلية الطيران .. والطيارين كلهم ماتوا ومافضلش حد يعرف يسوق الطيارات واضطر الناس ترجع تانى تسافر على الجمال ؟
ده حال الغناء دلوقتى لو قارنت بين عبد الوهاب وعمرو دياب من كل النواحى
لكن كارمن دى بتنتمى الى جيل عبد الحليم ولو لقت الرعاية الكافية مين يعلم
مع اطيب تحياتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
rothmans55
عضو نشيط
عضو نشيط
rothmans55


النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 69
الدولــة الدولــة : ما استحق ان يولد من عاش لنفسه فقط
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/06/2011

لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع Empty
مُساهمةموضوع: رد: لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع   لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع I_icon_minitimeالسبت مارس 31, 2012 8:18 pm

انا متشكر جدا مره ثانيه استاذ عادل علي الكلام الجميل ده و طبعا انا من جيل فاهم الكلام الي حضرتك بتقوله كويس لاني عاصرته و كنا حافظين معظم اغاني عبد الوهاب و عبد الحليم يمكن الست ام كلثوم كان الكلام صعب علينا شويه و دلوقت انا مش حافظ اي حاجه لاي حد بس الموسيقي هي الي بتستهواني صحيح لكن ان شاء الله هيبقي فيه طيارين جدد باذن الله فمصر دائما عطأه و البركه برضه في الشباب اشكرك من قلبي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لا يفتي و الاستاذ عادل صمويل معنا في الموقع
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الاستاذ المحترم / عادل صموئيل الذي اخفي عنا شخصيته الحقيقية لتواضعه الشديد حتي لا نعرف انه اهم و اشهر من اشترك معنا بالموقع منذ بدايته ..
» أقتراح لجميع الأعضاء . الاستاذ المحترم الكبير / عادل صموئيل ثروة لا تقدر بثمن من الممكن الأستفادة منها هنا بالموقع و هذا من حسن حظنا . و يارب يوافق يااارب
» تتوجه ادارة الموقع بخالص التهنئة لاسرة الموقع بالعام الجديد 2012
» سوف اتغيب عن الموقع فترة من الوقت بسبب دعم الموقع لتيار اسلامي بعيدا تمامااا عن فكر الاعلامييين و بعيدا تماما عن فكر مثقفي الامة و عقلاءها
» الخطوة الأولى : شارك معنا في اختيار 1000 من أكبر رموز مصر

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
موقع الاعلامية مني الشاذلي  :: شاشات حرة لمتابعي مني الشاذلي والعاشرة مساء :: قسم النقاشات والقضايا العامة-
انتقل الى: