موقع الاعلامية مني الشاذلي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالى متي صمتنا عما يحدث في سوريا 0d344d436cf006

الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا

nedaa
صفيه
mohamed abd halim
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mohamed abd halim
عضو نشيط
عضو نشيط

النوع النوع : ذكر
العمر العمر : 57
الدولــة الدولــة : الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا 3
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 25/07/2010

الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا Empty
مُساهمةموضوع: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 20, 2011 11:57 am

الى متى سيظل رد الفعل الرسمي المصري والشعبي بهذا المستوى من الخزي والعار وهو يشاهد الجيش السوري يقتل شعبه الاعزل ، دمعت عيناي وانا اشاهد هذا الفيديو داخل مدينة حمص الباسلة والتي قامت مراسلة البي بي سي بتصويره سرا
https://www.youtube.com/watch?v=eLlXOkHs60E
الا يوجد في مصر ما يسمى الامن القومي المصري ومصالح مصر الخارجية ، هل يراهن المجلس العسكري على بقاء بشار الاسد في الحكم ، ام انه آن الاوان للمجلس العسكري ان يصدر رد فعل شديد اللهجة تجاه بشار الاسد ، رد فعل يوفر المظله الدولية لحماية الشعب السوري من بشار الاسد ، اعتقد ان مصلحة مصر الاقليمية في مساندة الشعب السوري واسقاط بشار الاسد ليس من الناحية الانسانية فقط ولكن ايضا من مصلحة مصر وجود سلطة في سوريا تكون على علاقة قوية بمصر ، لان الرهان على بشار الاسد رهان خاسر لا محالة .
لماذا لا تخرج مليونية شعارها الوحيد " الحرية لسوريا " ام ان ثوار مصر مشغولون فقط بتقسيم التورتة ما بين اخوان وسلفيين وصوفيين وليبراليين وعلمانيين وناصريين و........... و ....
انه العار ان نظل صامتين تجاه اخواننا في سوريا
صفيه

صفيه

النوع النوع : انثى
العمر العمر : 47
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 25/07/2011

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 20, 2011 10:52 pm

والله حال سوريا يوجع القلب

يعني لا هرب مثل بن علي وريحهم

ولا الجيش زي مصر حمى ثورتهم

ولا عندهم اسلحة وعتاد زي الليبين

سلاحهم هو الصبر وطول النفس

في النهاية

الفرج من الله وهو ولي ذلك والقادر عليه

nedaa

nedaa

العمر العمر : 51
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 19/10/2011

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 21, 2011 2:41 am

من الجميل أن أسمع هذه الكلمات التي تعبر عن حب عميق لسوريا و لكن
هناك سؤال يحير العقلاء ... فقط العقلاء
منذ شهر و نصف أو شهرين بالأكثر رأينا وفداً من رؤساء الكنائس في الولايات المتحدة الأمريكية يزور سوريا
ثم شاهدنا وفداً ثانياً من برلمانيي روسيا يزور أيضاً سوريا
ثم أعقبهم و فد من صحفيي الهند و وفد آخر من صحفيي روسيا يزوران سوريا
و اللافت أن كل من ( قساوسة الولايات المتحدة و البرلمانيين الروس و الإعلاميين الهنود و الروس ) كلهم أجمعوا على أن الصورة التي تعرض على فضائيات ( هم سموها بأنفسهم ) لم تعرض حقيقة ما يجري في سوريا و أن هناك كذب و تضليل متعمدان من قبل هذه القنوات و من يمثلونهم
فإن استبعدنا روسيا من المشهد بحجة أنها تقف من القيادة في سوريا
فما هو تبرير تصريحات كل من الوفدين الأمريكي و الهندي
تمنيت لو أن وفداً من الإعلاميين العرب البارزين و المشهود لهم بالنزاهة و الحيادية أن يكونوا هم أول من يزور سوريا و يطلع عن كثب و بتجرد على كل يجري في هذا البلد و يخرج ليخبرنا بما شاهد و سمع حقيقة من دون تحيز لفئة على أخرى حتى نعلم حقيقة ما يجري في هذا البلد الغالي علينا جميعاً
و لكن للأسف مازال إعلامنا قاصر و ضعيق و لا يستطيع أن يخرج عن دائرة المتلقي و المسلّم بصدقية ما يتلقى من دون بحث و تدقيق
عادل صموئيل
كاتب مميز
كاتب مميز

العمر العمر : 74
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 28/07/2010

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 21, 2011 5:56 pm

احبائى

طبعا انا ليا قراء بيثقوا فى كلامى وقراء ممكن يختلفوا معى لكن الاختلاف لا يفسد للود والمحبة قضية

انا ليا اصدقاءمقربين من سوريا وبيكلمونى كل يوم واثق فى نزاهتهم بيقولوا ان اللى بيحصل وبتشوفوه فى الجزيزة والعربية كذب
فيه حاجة خطيرة غلط بتحصل فى سوريا الشقيقة , اصدقائى بيقولوا انهم بحبوا الاسد , وقبل اللى بيحصل ده يعنى من اكتر من سنة كانوا ممكن يلاقوه قاعد جنبهم فى اى مطعم متوسط وبياكل وجاى مع مراته واولاده وبدون حراسة , يعنى ممكن يكون قاعد على الترابيزة اللى جنبك , وانت ماتحسش انه رئيس جمهوربة موجود لا حرس ولا قلق ولا شىء اطلاقا

المشكلة فيه حاجة غلط وحاجة خطيرة جدا جدا , وانتم حتى من ردوكم هنا كلامك بيقول اشمعنى العرب ما راحوش يتقصوا الحقائق

مش عايز اتكلم عن اللى راحوا فعلا لا تفتكروا انى منحاز للمسيحيين ولكن ناس من طوائف كتير مش مسيحية راحوا , ولو تلاحظوا وفكروا كويس , ان فاكرين ليبا ايه اللى دخل الناتو ؟ انا الشعب هو استنجد بالقوى الخارجية فى سوريا ماحصلش
نفسى اخوانى الاحباء المسلمين يعملوا لجنة تقصى الحقائق بس تكون من تيارات مختلفة وتعمل لجنة عليا لتقصى الحقائق , لأن حرام كده كل يوم قتلى , وانا دايما اللى يحرك مشاعرنا مش المحطات ولا الحقائق
ولاحظوا كلامى بوقل لجنة محايدة من المسلمين او العرب تتقصى الحقائق , لو طلع بشار جانى نتخذ الاجراءات الازمة ولو طلع مظلوم نتصرف
لأن المجرم برىء حتى تثبت ادانته
مع اطيب تحياتى
ahmedmesr
عضو نشيط
عضو نشيط

العمر العمر : 60
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 19/04/2011

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالسبت أكتوبر 22, 2011 10:02 am

أنا معاك يا سيد صموئيل ياريت تتكون تلك اللجنه من مصر و على ان تضم عقلاء مصر العزيزه لتقصى الحقائق
شكرا أستاذ محمد عبد الحليم على طرحك للموضوع
shaymaa kafaga
عضو مميز
عضو مميز
shaymaa kafaga

العمر العمر : 32
الدولــة الدولــة : لقد نفذ صبر الشعب
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 22/12/2010

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالسبت أكتوبر 22, 2011 7:33 pm

نهايه الاسد هتبقى زى نهايه القذافى أنما على عبد الله صالح ممكن يكون لا يعنى ممكن يتنحى أنما الاسد دماغه نشفه عشان كده أعتقد أن سوريا لن ينتهى بها القتال ألا بنفس نهايه ليبيا
أبو أسامة
كاتب مميز
كاتب مميز
أبو أسامة

العمر العمر : 59
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 26/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 23, 2011 12:29 am

مش عارف ليه دخلت المسيحيين والمسلمين أخي عادل في لجنة تقصي الحقائق
رجاء التوضيح لطفا
فالموضوع ليس فتنة طائفية
الموضوع سياسي (صراع على السلطه ) ليس بين المسلمين والمسيحيين
وانما بين بشار الحاكم الظالم القاتل وشعبه على اختلاف طوائفه ومذاهبه واعتقاداته
راجل مش عاوز يسيب السلطه وشعبه مش عاوزه
هو ده الموضوع كما أفهمه أنا
لذا طلبت منك توضيح ايه دخل المسيحيين والمسلمين في لجنة تقصي الحقائق
مشكور مقدما
http://plasy3@yahoo.com
عادل صموئيل
كاتب مميز
كاتب مميز

العمر العمر : 74
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 28/07/2010

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 23, 2011 9:21 am

الأخ العزيز ابو اسامه
الموضوع مش مسيحيين ومسلمين
بالعكس خالص , انا رحت سوريا كتير وليا هناك احباب كتير ولحد امبارح بيكلمونى كل يوم وهناك مفيش لحد دلوقتى اى مشكلة فى الطوائف , وللعلم هناك طوائف اكتر من مسلمين ومسيحيين والعلاقة بينهم عمر ما كان فيه طائفية خالص , الموضوع ان الاخت nedaa فوق كتبت ان فيه لجان من روسيا وامريكا والهند وكذا دولة راحوا سوريا يشوفوا الموضوع على الطبيعة , انا قلت ياريت كمان لجنة من دولة او دول اسلامية تروح تشوف كمان الحقيقة ايه عشان يبقى فيه كذا وحهة نظر , لأن زى ماقلت الاول ان معظم اللى اعرفهم فى سوريا بيحبوا الاسد وبيقولوا ان اللى بيحصل ناس جاية من الخارج بالسلاح عايزة تقلب نظام الحكم والجيش بيدافع عن البلد , يعنى الجزيزرة والعربية بيقولوا حاجة ودول بيقولوا العكس , يبقى لابد من فحص الموضوع بدقة , يعنى اليمنين مثلا 90 % مش عايزين عبد الله صالح اما ال 10% دول اذنابه واتباعهم , زى مشكلة ليبيا , لكن فيه سوريا الناس الكتير واللى انا اعرفهم شخصيا بيكلمونى كل يوم يعنى لحد الساعة 12 ونص ليلة امس , وهم ناس محترمين زيى وزيك مش من اذناب النظام بيقولوا حاجة تانية
من هنا من الواجب ان تروح لجنة من طرفنا تشوف الموضوع , يعنى الروس والامريكان والهندوس اكيد ليهم وجهة نظر غير العرب
يعنى لو تفتكر ان النيتو دخل ليبيا بسرعة طيب ليه حتى ما لمحش بدخول سوريا ولو تلميحا او تهديد , ان فيه حاجة احنا مش فاهمينها
اتمنى تكون الرسالة وصلت ومش قصدى مسلمين ومسيحيين بتاتا
مع اطيب تحياتى
أبو أسامة
كاتب مميز
كاتب مميز
أبو أسامة

العمر العمر : 59
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 26/02/2008

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 23, 2011 5:49 pm

موضوع سوريا لا يختلف اطلاقا عن موضوع مصر وتونس وليبيا واليمن
الناس مش عاوزه بشار ولا عاوزه ابوه من قبله لانهما ظالمين
ودليلي ان قرى باكملها تدك بالهاون والاربجيه
فمش مغقول دول كلهم فلول ضد النظام
امال ليه الناتوا دخل ليبيا ومش دخل سوريا
لان ليبيا فيها بترول كثير جدا والدول دي تسعى لمصالحها
بشار ستكون نهايته اوسخ من القذافي بس الناس غلابه مش معاهم سلاح زي الليبيين
لما الجيش ينقلب على بشار وحتما سينقلب
ليه؟
لان بشار عمال يقتل في المدنيين وطبعا كل مدني ليه قريب في الجيش ومش معقول واحد قريبي هيقتل وانا في الجيش وهافضل ساكت لازم انقلب على بشار واللي جابوا بشار
الموضوع واضح مش محتاج الجزيره ولا العربيه الصور والفيديوا مليء على النت
مشكور أخي الأكبر عادل
http://plasy3@yahoo.com
ahmedmesr
عضو نشيط
عضو نشيط

العمر العمر : 60
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 19/04/2011

مُساهمةموضوع: رد: الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا   الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 24, 2011 3:30 pm

صدام لقيوه فى حفره و القذافى لقيوه فى ماسوره و حسنى فى المستشفى و اعتقد و الله اعلم ان بشار هيلاقوه فى بلوعه و عبد الله صالح فى راس جبل من جبال اليمن ...

ايه الذل ده كله ؟

الى متي صمتنا عما يحدث في سوريا
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» سوريا
» أقسى صور من سوريا
» سوريا .... جيش يقتل شعبه
» نحن و سوريا و أطفال السويد
» "رسالة" يا عرب سوريا تحتضر